Toestellease

Bij enkele providers zoals Hi en KPN kon je in het verleden een toestel leasen. Dat werkte zo: je least je toestel tegen betaling van een vast maandbedrag. Na afloop van je abbo kan je dit toestel dan voor een prikkie overnemen en zo de eigenaar worden. Maar goed, bedenk wel, vrijwel iedereen wil na een jaar of 2 jaar graag een nieuw toestel.

UPDATE 2014
Sinds 2014 is de leaseconstructie gestopt. Telfort, KPN en Hi hebben deze constructie overboord gezet, omdat de consument er niet op zat te wachten. Vanaf 2014 kan je nu nergens meer een toestel leasen.

Hoe stak deze constructie verder in elkaar?

Let op: je bent dus geen eigenaar van het toestel, dat is de provider. Daarom adviseren we je de voorwaarden van de provider goed door te nemen en voorzichtig te zijn met het toestel. Schade die jij zelf aanbrengt wordt natuurlijk niet vergoed. Tja, de tijden van een gratis gsm of smartphone zijn bijna voorbij, helaas.

Wat moet je goed lezen?
– de verschillende vormen van leasen. Meestal bestaande uit een deel schade, diefstal en verlies of een combinatie van beide.
– lees goed door wat je allemaal moet opsturen bij schade of diefstal/verlies.
– bekijk ook het eigen risico gedeelte goed.
– bekijk ook de vormen van uitsluiting.

Voordeel van het leasen
Er is een voordeel en dat is dat als je toestel stuk gaat je provider zorgt dat deze wordt gerepareerd. En tijdens de reparatie ontvang je een vervangend toestel.

Tip!
Niets ten nadelen van studenten, maar studenten hebben natuurlijk wel een grotere kans om hun smartphone te verliezen. Of nog erger, dat ie gejat wordt. Je hebt immers een druk leven en bent regelmatig op verschillende plaatsen of cafés. Het is dan wellicht ook aan te raden om, als je gaat leasen, beide regelingen te nemen (voor schade EN verlies/diefstal).